Όπως για τα περισσότερα πράγματα στον επιχειρηματικό κόσμο, έτσι και για την κατασκευή ιστοσελίδων τα χρήματα και ό,τι αυτά συνεπάγονται είναι από τα πρώτα και σημαντικότερα ερωτήματα.
Ποιο είναι το κόστος μιας ιστοσελίδας; Αξίζει οικονομικά η δημιουργία της;
Η πιο ειλικρινής και σύντομη απάντηση σε τέτοια ερωτήματα είναι «εξαρτάται». Η κατασκευή μιας ιστοσελίδας και το κόστος της εξαρτώνται από πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες και απαιτήσεις. Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα ώστε είναι δύσκολο να γίνουν γενικές προσεγγίσεις. Άλλο κόστος έχει ένα μικρό blog και άλλο ένα ηλεκτρονικό κατάστημα μιας μεγάλης επιχειρηματικής αλυσίδας. Οι τιμές κυμαίνονται από 100 έως 100.000 ευρώ και ακόμα ψηλότερα, και οι ιστοσελίδες που μπορεί να δημιουργηθούν έχουν ανάλογη ποικιλομορφία.
Στόχος λοιπόν είναι να εξακριβωθούν οι ανάγκες της εκάστοτε επιχείρησης και στη συνέχεια να δημιουργηθεί μια ιστοσελίδα που να ανταποκρίνεται σε αυτές. Με τη σωστή προσέγγιση, η κατασκευή ιστοσελίδας δεν αποτελεί βραχυπρόθεσμο κόστος αλλά μακροχρόνια επένδυση.
Πάγια έξοδα Ιστοσελίδας
Το ευκολότερα υπολογίσιμο κομμάτι για το κόστος μιας ιστοσελίδας είναι τα πάγια έξοδά της. Αυτά αφορούν θέματα όπως τα δικαιώματα χρήσης του ονόματος, η φιλοξενία σε κάποιο server και η συντήρηση.
Ακόμα και σε αυτές τις κατηγορίες, το πόσο κοστίζει μια ιστοσελίδα έχει διακυμάνσεις. Ωστόσο, τα έξοδα αυτά προσδιορίζονται πιο εύκολα. Ένα domain name συνήθως δεν θα κοστίσει χιλιάδες ευρώ το χρόνο και οι τιμές hosting, αν και ποικίλες, έχουν ένα πιο διαχειρίσιμο εύρος.
Domain
Μια ιστοσελίδα χρειάζεται προφανώς ένα όνομα. Το δικαίωμα χρήσης ενός domain name ωστόσο δεν είναι δωρεάν. Απαιτείται μια ετήσια πληρωμή που μπορεί να ποικίλλει. Γενικά πάντως, ένα domain name .gr κοστίζει γύρω στα 10 ευρώ το χρόνο, με μικρές αποκλίσεις.
Hosting - Φιλοξενία Ιστοσελίδας
Η ιστοσελίδα πρέπει να φιλοξενηθεί σε κάποιο server, και αυτή η υπηρεσία έχει επίσης κάποιο αντίτιμο. Αν και μεγαλύτερο από το αντίστοιχο του ονόματος, το κόστος παραμένει σχετικά χαμηλό. Μπορεί να ξεκινήσει και από κάτω από 5 ευρώ το μήνα, αν και συνήθως θα είναι λίγο μεγαλύτερο. Γενικά, 80 ευρώ το χρόνο είναι μια λογική βάση για τις περισσότερες περιπτώσεις, αν και προφανώς υπάρχουν διαφορές από ιστοσελίδα σε ιστοσελίδα και από host σε host.
Συντήρηση
Πρόκειται για την περίπτωση παγίου με τις μεγαλύτερες διακυμάνσεις.
Μεγαλύτερες ιστοσελίδες ή ιστοσελίδες με πολλές ή περίπλοκες λειτουργίες απαιτούν για ευνόητους λόγους περισσότερη προσοχή. Ως εκ τούτου έχουν μεγαλύτερο κόστος συντήρησης. Ένα απλό blog θα μπορούσε να παραμείνει σε καλή κατάσταση με περιστασιακούς ελέγχους, ενώ ένα ηλεκτρονικό κατάστημα χρειάζεται διαρκή εποπτεία.
Εν τέλει, ανάλογα με τις ανάγκες σας, η συντήρηση θα μπορούσε να κοστίσει από μερικές δεκάδες έως μερικές χιλιάδες ευρώ το χρόνο, με την πραγματικότητα να βρίσκεται συνήθως κάπου ανάμεσα.
SSL
Ένα πιστοποιητικό SSL (Secure Sockets Layer), πλέον TLS (Transport Layer Security), είναι απαραίτητο για την ασφάλεια των δεδομένων των πελατών.
Είναι πρακτικά αναγκαίο σε περιπτώσεις ηλεκτρονικών καταστημάτων ή αντίστοιχων υπηρεσιών, που συχνά διαχειρίζονται πολύ ευαίσθητα δεδομένα. Προστασία στοιχείων όπως αριθμοί πιστωτικών καρτών και τραπεζικών λογαριασμών είναι ζήτημα αξιοπιστίας και καθήκοντος απέναντι στους πελάτες.
Ακόμα και εκτός τέτοιων περιπτώσεων ωστόσο, είναι πάντα χρήσιμο να υπάρχει κάποιο πρωτόκολλο ασφαλείας για την προστασία των ονομάτων των χρηστών, των κωδικών τους, των διευθύνσεων email τους και άλλων παρόμοιων στοιχείων.
Το κόστος του πιστοποιητικού πιθανότατα θα κυμανθεί από 50 έως 150 ευρώ το χρόνο, αν και πιο προηγμένες υπηρεσίες μπορεί να έχουν σαφώς μεγαλύτερο κόστος.
Κόστος κατασκευής ιστοσελίδας
Το μεγάλο ερώτημα και πηγή των περισσότερων οικονομικών ανησυχιών είναι το εφάπαξ κόστος ιστοσελίδας.
Οι παράγοντες που θα το καθορίσουν αυτό είναι πολλοί και εξαρτώνται από τις ανάγκες της επιχείρησής σας. Η κατασκευή ιστοσελίδων και οι διαδικασίες που απαιτούνται αλλάζουν από περίπτωση σε περίπτωση.
Ο τύπος της ιστοσελίδας, η πολυπλοκότητα και το μέγεθός της και οι υπηρεσίες και οι λειτουργίες που προσφέρει οδηγούν σε σημαντικές διαφορές στην τελική τιμή. Η ιστοσελίδα μιας μικρομεσαίας επιχείρησης ενδεχομένως θα κοστίσει από 500 έως 2500 ευρώ, αλλά η προσθήκη ενός eshop μπορεί εύκολα να προσθέσει αρκετές εκατοντάδες ευρώ. Οι αισθητικές επιλογές είναι επίσης σημείο τριβής. Η εμφάνιση μιας ιστοσελίδας (web design) μπορεί να διαδραματίσει καίριο ρόλο στην αποτελεσματικότητά της, αλλά η χρήση πολλών premium θεμάτων ή άλλων επί πληρωμή επιλογών οδηγούν προφανώς σε αυξήσεις.
Χρειάζεται μια ισορροπία ποιότητας και τιμής, και η επίτευξή της δεν είναι πάντα εύκολη. Αλλά είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε.
Είδος ιστοσελίδας
Θεμελιώδης παράγοντας που αποφασίζει το κόστος της ιστοσελίδας είναι ο τύπος της.
Blogs και μονοσέλιδες ιστοσελίδες παρουσίασης είναι οι απλότερες και πιο οικονομικές μορφές. Έχουν μικρό μέγεθος, απαιτούν μόνο τις πιο βασικές λειτουργίες και δεν χρήζουν ιδιαίτερης συντήρησης. Συχνά το αισθητικό κομμάτι της διαδικασίας είναι αυτό που καταλήγει να έχει το μεγαλύτερο μερίδιο, και ακόμα και εκεί οι ανάγκες είναι περιορισμένες. Η κατασκευή ιστοσελίδας σε τέτοιες περιπτώσεις μπορεί να έχει κόστος μερικές εκατοντάδες ευρώ, ή ακόμα και να γίνει ιδιοχείρως. Ωστόσο δεν καλύπτουν παρά ελάχιστες απαιτήσεις και δεν προσφέρουν πολλά ακόμα και σε μικρές επιχειρήσεις.
Μεγαλύτερες ιστοσελίδες παρουσίασης έχουν περισσότερες σελίδες και απαιτούν πιο εξειδικευμένες λειτουργίες. Το πόσο κοστίζει μια τέτοια διαδικασία εξαρτάται από το πόσο μακριά θα φτάσει. Μεγάλα μενού, πολλές σελίδες, πλήθος plugins, ακριβά θέματα μπορούν να οδηγήσουν το κόστος ακόμα και σε πενταψήφιους αριθμούς, και για μεγάλες επιχειρήσεις κάτι τέτοιο μπορεί να είναι απαραίτητο. Ως επί το πλείστον πάντως, για μια μικρού ή μεσαίου μεγέθους επιχείρηση, τα πράγματα είναι πολύ πιο ήπια. 10-20 εσωτερικές σελίδες, σύνδεση με email, Facebook και Google, καλό SEO και προσεγμένο web design κοστίζουν το πολύ λίγες χιλιάδες ευρώ.
Πύλες ειδήσεων (news portals) είναι μια κατηγορία με αρκετή διακύμανση. Στην πιο απλή τους μορφή δεν διαφέρουν ιδιαίτερα από ένα blog, αλλά οι ανάγκες συνδεσιμότητας και ενημέρωσης που απαιτούν μπορεί να αυξήσουν αρκετά την τιμή.
Η κατασκευή ιστοσελίδων ηλεκτρονικού εμπορίου είναι μάλλον η πιο ακριβή περίπτωση. Συνήθως είναι μεγάλες σε μέγεθος, απαιτούν πολλές επιπρόσθετες λειτουργίες, συνδεσιμότητα με κοινωνικά μέσα, τράπεζες και άλλες ιστοσελίδες όπως το skroutz, αξιόπιστα πρωτόκολλα ασφαλείας, ενώ και από άποψη web design συχνά χρειάζονται προσοχή.
Φυσικά, οι κατηγορίες μπορούν να συνδυαστούν. Μια επιχείρηση μπορεί να έχει μια ιστοσελίδα παρουσίασης που υποστηρίζεται από ενημερωτικό blog και διαθέτει και ένα μικρό ηλεκτρονικό κατάστημα. Οι ανάγκες διαφέρουν από περίπτωση σε περίπτωση, και για αυτό εξάλλου κάθε ιστοσελίδα είναι μοναδική και προσαρμοσμένη σε αυτές.
Λειτουργικότητα και χαρακτηριστικά
Οι λειτουργίες που προσφέρει μια ιστοσελίδα και οι ιδιαιτερότητές της, ανάλογα και με τον τύπο της, αποτελούν το πραγματικό προϊόν. Τι αγοράζετε όταν αποφασίζετε να προβείτε σε κατασκευή ιστοσελίδας;
Πολλά μέρη είναι προφανή. Τα μενού, τα κείμενα, τα λογότυπα και το design, οι διαδραστικές φόρμες, η σύνδεση με εταιρικό email και λογαριασμούς στα κοινωνικά μέσα και γενικά όλα όσα μπορεί να δει κανείς με μια ματιά είναι τμήμα του συνόλου. Αλλά υπάρχουν και άλλα κομμάτια.
Η ομαλή λειτουργία σε κινητές συσκευές (mobile design) είναι από τα πιο απλά χαρακτηριστικά που δεν σκέφτεται κάποιος αμέσως όταν αναφέρεται η κατασκευή ιστοσελίδων. Και όμως, mobile-friendly websites είναι καίριας σημασίας. Ο αριθμός των ατόμων που κάνουν τις διαδικτυακές αναζητήσεις και συναλλαγές τους μέσω κινητού ή tablet είναι ήδη πολύ μεγάλος και εξακολουθεί να αυξάνεται.
Γενικότερα, η εργονομία, η ευκολία χρήσης και η βέλτιστη εμπειρία χρήστη είναι απαραίτητα στοιχεία μιας καλής ιστοσελίδας. Βάσει γενικών αρχών, των αναγκών της κάθε επιχείρησης και των απαιτήσεων του κοινού της, ο συνολικός σχεδιασμός κινείται με απώτερο σκοπό την ικανοποίηση του επισκέπτη και της μετατροπής του σε πιστό πελάτη.
Ωστόσο, τα ίσως σημαντικότερα για την επιχείρησή σας χαρακτηριστικά που μπορούν να περιληφθούν στο κόστος ιστοσελίδας είναι πρακτικές SEO και lead generation. Πρωταρχικός σκοπός της ιστοσελίδας μιας επιχείρησης εξάλλου είναι η προσέλκυση νέων επισκεπτών και μελλοντικών πελατών.
Μια ιστοσελίδα με σωστό SEO εμφανίζεται ψηλά στις μηχανές αναζήτησης και αυξάνει κατακόρυφα τους πιθανούς επισκέπτες. Χρήση του lead generation σημαίνει όχι μόνο ότι υπάρχουν πολλοί επισκέπτες, αλλά και ότι αρκετοί από αυτούς τελικά θα επιλέξουν να προχωρήσουν σε συναλλαγές. Είναι οι πιο ουσιαστικές λειτουργίες μιας ιστοσελίδας, ο λόγος δημιουργίας της.
Redesign και νέα ιστοσελίδα
Ακόμα και οι καλύτερες ιστοσελίδες δεν είναι τέλειες, και στο πέρασμα του χρόνου μπορεί να χρειαστούν μερικές αλλαγές. Γενικά πάντως, όσο καλύτερη δουλειά έχει γίνει τόσο μικρότερη είναι, προφανώς, η ανάγκη για επανασχεδιασμό.
Όταν έρθει αυτή η στιγμή λάβετε υπ’ όψιν ότι το κόστος είναι σαφώς μικρότερο. Εκτενείς αλλαγές βέβαια κοστίζουν περισσότερο, αλλά μια καλά σχεδιασμένη ιστοσελίδα πιθανότατα δεν θα χρειαστεί ιδιαίτερη επεξεργασία για να εκσυγχρονιστεί.
Παλαιότερες, αναποτελεσματικές ή προβληματικές ιστοσελίδες όμως έχουν αρκετά υψηλό κόστος επανασχεδιασμού για ενδεχομένως λιγότερο αποδοτικές βελτιώσεις. Σε τέτοιες περιπτώσεις είναι προτιμότερο να κατασκευαστεί μια καινούργια ιστοσελίδα, προσαρμοσμένη στις ανάγκες σας. Η επένδυση σε κάτι νέο και πιο ποιοτικό είναι καλύτερη από την προσπάθεια βελτίωσης ή διάσωσης του αποδεδειγμένα ελλιπούς.
Ποιότητα και τιμή
Τα παραπάνω δίνουν μια γενική ιδέα του πόσο κοστίζει μια επαγγελματική ιστοσελίδα.
Αλλά μπορεί να σκέφτεστε οικονομικότερες λύσεις. Κάποιος φίλος ή γνωστός με μερικές γνώσεις επί του θέματος μπορεί να προτείνει να το αναλάβει. Ένας φοιτητής πληροφορικής προσφέρει τις υπηρεσίες του σε χαμηλές τιμές. Υπάρχει ακόμα και το ενδεχόμενο ιδιόχειρης δημιουργίας. Tutorials υπάρχουν, σωστά; Γιατί λοιπόν να απευθυνθεί κάποιος σε επαγγελματίες, αυξάνοντας το κόστος ιστοσελίδας;
Όπως αναφέρθηκε νωρίτερα, απαιτείται μια ισορροπία ποιότητας και τιμής. Η ιστοσελίδα δεν είναι κάτι στατικό, δεν αποτελεί απλά ένα παθητικό εργαλείο υποστήριξης. Είναι επένδυση με μακροχρόνια προοπτική. Δεν προσελκύει νέους πελάτες μόνο για μια εβδομάδα, ούτε εξυπηρετεί τους παλιούς για λίγες μέρες. Λειτουργεί σε βάθος χρόνου, φέρνοντας διαρκώς νέο κόσμο και προωθώντας την εξέλιξη της επιχείρησης.
Μια απλή και φθηνή ιστοσελίδα μπορεί να είναι δελεαστική ιδέα. Αλλά όπως είδαμε παραπάνω, ακόμα και μια τέτοια σελίδα έχει ετήσια πάγια έξοδα. Και παράλληλα, όντας ακατάλληλα σχεδιασμένη, είναι πολύ λιγότερο αποτελεσματική στο να προσελκύει πελάτες και ενδεχομένως δυσκολότερη στη συντήρησή της. Ο φίλος ή ο φοιτητής δεν μπορεί να ασχολείται επί μονίμου βάσεως με προβλήματα που μπορεί να προκύψουν.
Και τα έξοδα μαζεύονται. Ενδεχόμενος ανασχεδιασμός γίνεται όλο και πιο ακριβός. Το αρχικό κόστος μπορεί να είναι μικρότερο, αλλά μετά από δύο χρόνια η ιστοσελίδα μπορεί να είναι πηγή ζημίας και όχι κέρδους.
Μια επαγγελματική, δυναμική ιστοσελίδα είναι σαφώς ακριβότερη όσον αφορά το κόστος κατασκευής. Δεν θα κοστίσει 50, 100 ή 200 ευρώ. Θα κοστίσει 1000, 2000, 3000. Τιμή που σαφώς δεν είναι αμελητέα για μια μεσαία επιχείρηση.
Αλλά όπως προειπώθηκε, είναι επένδυση. Προσελκύει πολύ περισσότερους επισκέπτες και πελάτες. Σε ένα ή δύο χρόνια θα έχει αποσβέσει αυτό το επιπλέον κόστος. Σε πέντε χρόνια θα έχει αποφέρει πολλαπλάσιο κέρδος. Και όλα αυτά έχοντας πολύ πιο ομαλή και αξιόπιστη λειτουργία.
Ζούμε στην εποχή του Διαδικτύου. Επένδυση σε μια καλή ιστοσελίδα είναι, χωρίς υπερβολή, επένδυση στο μέλλον.
Με μία ματιά
Το κόστος μιας ιστοσελίδας είναι δύσκολο να καθοριστεί με ακρίβεια. Για μια μικρή ή μεσαία επιχείρηση μπορείτε να λογαριάσετε εφάπαξ κόστος από 500 έως 2500 ευρώ, με ετήσια έξοδα από 500 έως 1000 ευρώ.
Μπορεί να φαίνεται μεγάλο. Αλλά αυτό που λαμβάνετε σε αντάλλαγμα είναι φτιαγμένο ειδικά για εσάς. Με γνώμονα τις ανάγκες και τις επιθυμίες σας, και σκοπό την προώθηση των επαγγελματικών σας στόχων.
Είναι επένδυση με αντίκρισμα.