Οι μηχανές αναζήτησης είναι το πλέον απαραίτητο, πρακτικά αναντικατάστατο, εργαλείο για κάποιον που χρησιμοποιεί το Internet. Πρόκειται για λογισμικό που βοηθά τους χρήστες να πλοηγηθούν και να αναζητήσουν πληροφορίες στον αχανή παγκόσμιο ιστό.
Η ιστορία των μηχανών αναζήτησης πάει πάνω από τρεις δεκαετίες πίσω και στην περίοδο αυτή τα προγράμματα εξελίσσονται διαρκώς και γίνονται όλο και πιο αποδοτικά. Σήμερα, μηχανές αναζήτησης όπως το Bing, το Yahoo! και φυσικά το Google είναι από τις κορυφαίες σε χρήση διαδικτυακές εφαρμογές και η εμπειρία χρήσης τους μαζί με την αποτελεσματικότητά τους είναι υψίστης σημασίας για τις εταιρείες από πίσω τους.
Πώς λειτουργούν οι μηχανές αναζήτησης
Οι μηχανές αναζήτησης είναι ισχυρά και περίπλοκα εργαλεία παρά το φαινομενικά απλό σκοπό τους, την εύρεση ορισμένων αποτελεσμάτων και πληροφοριών. Με το διαδίκτυο να είναι ένα πραγματικά απέραντο μέρος, απαιτούν πολύ προσεκτικό προγραμματισμό και βελτιστοποίηση δυνατοτήτων.
Πώς δουλεύουν λοιπόν οι μηχανές αναζήτησης, όπως το Google; Οι θεμελιώδεις λειτουργίες τους είναι τρεις: το crawling (σύρσιμο), το indexing (ευρετηρίαση) και το ranking (κατάταξη), σε συνδυασμό με έναν αλγόριθμο που διαχείριζεται τα αποτελέσματα αναζήτησης.
Crawling
Το crawling είναι η διαδικασία κατά την οποία οι μηχανές αναζήτησης διατρέχουν το διαδίκτυο για περιεχόμενο. Αποκαλείται έτσι λόγω των web crawler λογισμικών, «αράχνες» που κινούνται στον παγκόσμιο ιστό και ακολουθούν συνδέσμους προς σχετικές σελίδες. Οι crawlers αναλύουν τον κώδικα και το περιεχόμενο κάθε URL που βρίσκουν, αναζητώντας λέξεις και φράσεις-κλειδιά για να κατανοήσουν τι περιλαμβάνουν οι ιστοσελίδες.
Indexing
Όταν οι crawlers βρουν μια σελίδα, η μηχανή αναζήτησης την αποθηκεύει βάσει του περιεχομένου της σε ευρετήρια. Αυτή είναι η διαδικασία του indexing. Η μηχανή αναζήτησης αναλύει το περιεχόμενο των ιστοσελίδων και το κατηγοριοποιεί βάσει της σχετικότητάς του με διαφορετικούς όρους έρευνας και αναζήτησης. Σελίδες που έχουν περάσει στο ευρετήριο μπορούν να εμφανιστούν στα αποτελέσματα αναζήτησης που τις αφορούν.
Ranking
Το ranking είναι η διαδικασία αξιολόγησης και κατάταξης του περιεχομένου των ευρετηρίων από τις μηχανές αναζήτησης. Εκεί μπαίνει ο αλγόριθμος διαχείρισης των αποτελεσμάτων. Μια σειρά από παράγοντες, όπως το περιεχόμενο των ιστοσελίδων και η ποιότητά του, ο αριθμός συνδέσμων προς τις ιστοσελίδες, το κύρος και η δημοφιλία τους, αποφασίζουν την προτεραιότητα και το που θα εμφανιστεί τελικά το αποτέλεσμα μετά από μια αναζήτηση.
Ο αλγόριθμος
Έχοντας να διαχειριστεί εκατομμύρια ή ακόμα και δισεκατομμύρια αποτελέσματα και να τα κατατάξει βάσει πολυάριθμων παραγόντων, ο αλγόριθμος που χρησιμοποιούν οι μηχανές αναζήτησης βρίσκεται υπό διαρκή παρακολούθηση και βελτίωση. Εκτός των προαναφερθέντων χαρακτηριστικών, ρόλο μπορούν να παίξουν επίσης ζητήματα όπως η τοποθεσία του χρήστη, το ιστορικό αναζητήσεών τους, ακόμα και η συσκευή που χρησιμοποιούν. Γίνεται αντιληπτό λοιπόν ότι ο αλγόριθμος έχει ιδιαίτερα περίπλοκη δουλειά.
SSL
Ένα πιστοποιητικό SSL (Secure Sockets Layer), πλέον TLS (Transport Layer Security), είναι απαραίτητο για την ασφάλεια των δεδομένων των πελατών.
Είναι πρακτικά αναγκαίο σε περιπτώσεις ηλεκτρονικών καταστημάτων ή αντίστοιχων υπηρεσιών, που συχνά διαχειρίζονται πολύ ευαίσθητα δεδομένα. Προστασία στοιχείων όπως αριθμοί πιστωτικών καρτών και τραπεζικών λογαριασμών είναι ζήτημα αξιοπιστίας και καθήκοντος απέναντι στους πελάτες.
Ακόμα και εκτός τέτοιων περιπτώσεων ωστόσο, είναι πάντα χρήσιμο να υπάρχει κάποιο πρωτόκολλο ασφαλείας για την προστασία των ονομάτων των χρηστών, των κωδικών τους, των διευθύνσεων email τους και άλλων παρόμοιων στοιχείων.
Το κόστος του πιστοποιητικού πιθανότατα θα κυμανθεί από 50 έως 150 ευρώ το χρόνο, αν και πιο προηγμένες υπηρεσίες μπορεί να έχουν σαφώς μεγαλύτερο κόστος.
Είδη μηχανών αναζήτησης
Υπάρχουν αρκετοί τύποι μηχανών αναζήτησης, αν και συχνά ένα πρόγραμμα παρέχει περισσότερους από έναν.
Μηχανές αναζήτησης διαδικτύου
Οι μηχανές αναζήτησης διαδικτύου είναι το πιο συνηθισμένο είδος μηχανής αναζήτησης και χρησιμοποιούνται για την εύρεση πληροφοριών στο Internet. Κινούνται σε όλον τον παγκόσμιο ιστό για να βρουν ιστοσελίδες σχετικές με τις αναζητήσεις των χρηστών. Το Google, το κινέζικο Baidu και το Bing είναι οι πιο ευρέως διαδεδομένες μηχανές αναζήτησης αυτού του είδους.
Μια μηχανή αναζήτησης διαδικτύου χρησιμοποιεί αλγόριθμους σαν αυτούς που περιγράψαμε νωρίτερα για να καθορίσει τη σημασία και τη σχετικότητα μιας σελίδας με τις αναζητήσεις των χρηστών.
Μηχανές αναζήτησης εικόνων
Όπως λέει και το όνομά τους, αυτές οι μηχανές αναζήτησης εξυπηρετούν την εύρεση υλικού όπως φωτογραφίες, γραφήματα και άλλα οπτικά μέσα. Παραδείγματα τέτοιων μηχανών είναι το Google Images, το Bing Images και το Yahoo! Images.
Μια μηχανή αναζήτησης εικόνων χρησιμοποιεί τεχνικές αναγνώρισης οπτικών στοιχείων για να αναλύσει εικόνες και να δώσει στους χρήστες αυτό που αναζητούν. Η λειτουργία αυτή συχνά υποστηρίζεται από επιπλέον κριτήρια αναζήτησης και εύρεσης, όπως το μέγεθος, το χρώμα και ο τύπος της εικόνας.
Μηχανές αναζήτησης βίντεο
Το μαντέψατε, αυτές οι μηχανές αναζήτησης βρίσκουν το βίντεο που επιθυμείτε. Το YouTube είναι μακράν η δημοφιλέστερη επιλογή εδώ, έχοντας πολύ πίσω του εναλλακτικές όπως το Vimeo και το Dailymotion.
Οι μηχανές αναζήτησης βίντεο λειτουργούν με μεταδεδομένα. Τίτλοι, περιγραφές και ετικέτες (tags) είναι τα βασικότερα στοιχεία που κατευθύνουν την έρευνά τους, με την υποστήριξη κριτηρίων όπως η διάρκεια και η ανάλυση.
Μηχανές αναζήτησης νέων/ειδήσεων
Στο ίδιο πνεύμα με τις προαναφερθείσες μηχανές αναζήτησης διαδικτύου, οι μηχανές αναζήτησης νέων έχουν ένα πιο στενό και στοχευμένο εύρος που περιλαμβάνει άρθρα, διαδικτυακά περιοδικά και γενικά κυκλοφορίες ενημερωτικού σκοπού. Τέτοιες μηχανές αναζήτησης είναι το Google News ή το Bing News.
Προηγμένοι και εξειδικευμένοι αλγόριθμοι αναλύουν ειδησεογραφικά και επιστημονικά κείμενα, προσθέτοντας και παράγοντες ημερομηνίας κυκλοφορίας, πηγών και άλλων σχετικών πληροφοριών.
Δημοφιλείς μηχανές αναζήτησης
Τα ευκόλως εννοούμενα. Το Google είναι με διαφορά η πιο δημοφιλής πλατφόρμα στον πλανήτη, με τεράστιο μερίδιο αγοράς καθώς βρίσκεται πίσω από το 85-90% των αναζητήσεων παγκοσμίως, με εξαίρεση την Κίνα όπου κυριαρχεί το Baidu.
Ταχεία αναζήτηση και ευκολία χρήσης ήταν ανέκαθεν τα χαρακτηριστικά που καθόρισαν το Google ως το πλέον προσφιλές εργαλείο στους χρήστες του διαδικτύου και ο αλγόριθμός του έχει αποτελέσει βάση πολλών και αντικείμενο μελέτης και εξέλιξης.
Έχοντας επιπλέον εφαρμογές όπως το Google Images, το Google News, το Google Maps και άλλα παρόμοια εργαλεία, μαζί με ένα παρελθόν 25 χρόνων, το Google αναμένεται να παραμείνει η πρώτη επιλογή όσων περιηγούνται στο διαδίκτυο, έστω και από συνήθεια, για αρκετό καιρό ακόμα.
Bing
Το Bing είναι η μηχανή αναζήτησης της Microsoft και η επιλογή της πλειοψηφίας αυτών που δε χρησιμοποιούν το Google. Η φιλοσοφία του και ο σχεδιασμός του δανείζονται αναμενόμενα πολλά στοιχεία από τη γνωστή και επιτυχημένη συνταγή του Google, συμπεριλαμβανομένης της εμφάνισης και της παροχής επιπλέον υπηρεσιών, όπως το Bing News.
Το Bing έχει το «σήμα κατατεθέν» του στο πρόγραμμα πόντων της Microsoft, που επιβραβεύει τους χρήστες της μηχανής αναζήτησης με δωροκάρτες και αντίστοιχες ανταμοιβές.
Yahoo!
Αν και έχει χάσει σημαντικό μέρος των χρηστών του στο πέρασμα του χρόνου, το Yahoo!, που χρησιμοποιεί την ίδια βασική μηχανή αναζήτησης με το Bing, εξακολουθεί να κατέχει ένα μικρό μερίδιο της αγοράς.
Το Yahoo! προσφέρει αντίστοιχες υπηρεσίες με αυτές του Bing και του Google και αυτή η έλλειψη διαφοροποίησης, σε συνδυασμό με άλλα προβλήματα, το έχει αφήσει αρκετά χαμηλά πλέον στις προτιμήσεις των χρηστών για τις αναζητήσεις τους.
DuckDuckGo
Το DuckDuckGo είναι μια μηχανή αναζήτησης που βασίζεται στην ανωνυμία και στην προστασία της ιδιωτικότητας. Δεν επιδίδεται στη συλλογή των προσωπικών δεδομένων των χρηστών της και δεν παρέχει εξατομικευμένες αναζητήσεις. Χρησιμοποιεί, εκτός του δικού του, web crawlers από το Bing, το Yahoo!, το Yandex και άλλα για τα αποτελέσματα αναζήτησης που προσφέρει, αλλά δεν έχει καμία σύνδεση με το Google.
Search Engine Optimization (SEO)
Το SEO είναι η διαδικασία βελτιστοποίησης μιας ιστοσελίδας προκειμένου αυτή να εμφανίζεται ψηλότερα στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Οι ιστοσελίδες το πετυχαίνουν αυτό αλλάζοντας τη δομή τους και το περιεχόμενο που διαθέτουν, καθιστώντας τες φιλικότερες προς τους web crawlers και τους αλγορίθμους κατάταξης.
Διαβάστε περισσότερα για το SEO στο άρθρο μας, “Τι είναι το SEO;”
Γιατί είναι σημαντικό το SEO?
Οποιαδήποτε επιχείρηση στηρίζεται στο Internet για εύρεση πελατών ή παροχή υπηρεσιών βασίζεται αυτόματα σε καλό SEO. Όσο καλύτερη δουλειά γίνει σε αυτόν τον τομέα, τόσο πιο ψηλά στις αναζητήσεις των χρηστών θα εμφανίζονται οι σελίδες και τόσο περισσότερους νέους επισκέπτες θα έχουν.
Το SEO είναι ουσιαστικά η διαδικασία προβολής μιας επιχείρησης και προσέγγισης υποψηφίων πελατών της στον κόσμο του διαδικτύου.
Τεχνικές SEO
Έρευνα για λέξεις-κλειδιά: Χρήση λέξεων και φράσεων που εισάγονται συχνά σε μια μηχανή αναζήτησης στο περιεχόμενο του site.
On-page βελτιστοποίηση: Βελτιστοποίηση του περιεχομένου και της δομής του site ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των αλγορίθμων αναζήτησης και κατάταξης.
Link building: Δημιουργία πολλών backlinks από άλλες ιστοσελίδες, ιδίως αυτές με κίνηση και κύρος, προκειμένου να ενισχυθεί η αξιοπιστία και το κύρος του site.
Τεχνική βελτιστοποίηση: Βελτιστοποίηση τεχνικών χαρακτηριστικών όπως η ταχύτητα φόρτωσης και η λειτουργία σε κινητό, καθώς η ευκολία χρήσης αποτελεί επίσης παράγοντα φιλικότητας προς μια μηχανή αναζήτησης.